Mrs. Mahadhir's Life Story

Tuesday, February 22, 2011

Mak Mama Amma Ibu Umi Mum Mummy

Mak Mama Amma Ibu Umi Mum Mummy...walau apa jek pun panggilan yang kita guna  untuk ibu tersayang tapi ianya tetap merujuk kepada subjek yang sama....hari diserang rindu pada mak hari ini adalah disebabkan pagi tadi dalam tren aku ternampak couple anak branak nie..actually everyday aku nampak diaorang. in fact some of my friend pun ada yang ternampak diaorang...aunty cina ni everday akan naik kat stesen hang tuah and turun di stesen bandaraya...apa yang aku tatap hari- hari aunty ni selalu teman anak dia gi skolah sebab anak dia ni oku...anak dia ada masalah dengan penglihatan..so wajarlah kiranya dia teman anak dia yang pada pendapat aku si ibu tua itu tidak perlu bersusah payah teman anak dia kalu gadis tersebut normal seperti kita.  tapi pagi ni hati aku sedikit tersentuh bila aku tengok aunty tadi suap sandwich kat anak dia...uwaaaa...sedih...bukan sedih sebab nasib dia begitu tapi sebab aku terkenang masa mak suap aku dulu...ohh...dikala ini ketahuilah dikau ibu bahawa anakmu ini teramat merindui dirimu...dah lama rasanya tak tinggal dalam jangka waktu yang lama dengan mak..there are so many thing yang aku dah miss pasal mak...mmg lah everyday we will contact each other thru phone but i guess mcam tak cukup lah...huhuhu mak i miss you a lot..agaknya lepas kawin ni makin kurang lah masa aku dengan mak..owh...tidddaaaaakkkk...
teringat masa kecik-kecik dulu, aku hari-hari ada mak kat sisi...makan mak suap (sampai skang ni pun mak suap gak kalu balik kg), baju mak iron, mak siapkan bekal gi skolah..buat telur separuh masak untk breakfast, stokin n kasut pun mak bagi pakai..pendek kata setiap apa yang berkaitan urusan seharian mesti akan ada sentuhan mak..termasuklah dalam bab menyiapkan kerja skolah...mak aku tue garang giler time monitor aku buat keja rumah..dulu aku slalu nak siapkan keja rumah yang cikgu bagi kat skolah pasai tak nak mak terlibat monitor aku siapkan homework..pnah skali pensel HB yang kaler merah keluaran Steadler tue patah dua sebab mak ketuk tangan aku...berjurai airmata..mak marah pasal aku tulis tak cantik...(tapi skang ni tulisan aku buruk jugak..sorry mak)..kene cubit toksah citerlah kan...lagi lah banyak kali...antara sebab aku dicubit ialah..salah tulis jawapan, salah buat kira-kira (mmg sampai skang aku tak suke MATHEMATIC), tak pandai nak mewarna and tak pandai nak melukis because tangan pengkor kot...mak aku pandai melukis and mewarna so thats why lah beliau hangin kalu aku melukis n mewarna tak cantik..tulisan mak pun sangat cantik...owh mak windu saat itu...masa aku tadika aku ingat lagi..cikgu appoint aku untuk bagi ucapan masa hari graduan kecik...mak punyalah nak memastikan aku dapat baca ucapan tue dia dok kat tepi and tolong aku hafal text sepanjang 2 muka surat tue...time dapat hafal mmg mak puji tapi time terlupa mmg rasa nak terkencing menahan mak cubit...adeilah...one more thing is mak mmg seorang yang kemas...so mak expect aku sama macam dia...mak selalu marah bila aku balik dari skolah dalam keadaan comot...sumtime kat muka pintu lagi dah kena hamput...lagi satu part yang best is...aku dengan mak selalu ada kenangan yang tak dapat kitaorang lupakan besama...itu semua adalah rahsia antara anak dan ibu...only few story jek aku bleh paparkan secara terbuka...bila ingat balik memori itu kitaorang akan gelak sampai kuar air mata...antara memori indah dengan mak is melepak kat dataran lang then gi mkn mcd time senja plak tue...then gi buat gila beli ikan cencaru sampai 50KG!!!! buat aksi panjat memanjat gantung bendera and macam2 lagi lah...then aku dengan mak pernah berniaga kat tepi jalan..then datang  hujan lebat..kitaorang bukan dok risau tapi dok gelak macam apa lagi kat bawah payung tue...adei lah...kalu time cuti sem jatuh dalam bulan ramadhan aku mesti tolong mak gi berjual kat bazar ramadhan..terbakar panas sampai tan kulit aku..tapi takpe, hasi dari usaha aku menjual tue aku dapat bawak balik duit satu tong..muka mak time tue berseri tengok duit walaupun beliau sejujurnya dah penat memasak  lauk pauk untuk dijual...
jadi kawan bek mak mmg tak rugi...mak tak penah lokek dengan aku..thats why aku tak pernah lokek dengan mak..mak mmg akan bagi yang terbaik untuk aku...pernah kena zaman susah mak sedih tengok aku takde barang kemas tapi dia tak tau aku selesa begitu..mak belikan aku barang zhulian...aku pakai dengan bangga n tak kisahnya...heh heh heh tapi bila zaman mak berduit aku dah nampak macam anak tokey kedai emas...heh heh heh..mak mak mak...masa umur aku 10 thun family aku ditimpa kesusahan..mak pernah cari duit syiling nak buat duit belanja kami gi skolah bawah karpet, dalam mug, and kat dalam pasu marble..time tue adik2 aku umur 9,7 and 5 tahun..company tempat bapak aku keja tue jatuh bankrup so we also suffer..dipendek kan cerita masa tue duit mmg amat berharga and mak mmg sangat berjimat cermat..1 bulan kitaorang sefamily makan lauk telur tiap-tiap hari..tapi takpe sebab mak yang masak tak rasa jemu pun..syukur masih ada lauk untuk dimakan...but abah pun tak duduk dia..dia ada beli perahu dulu so ada gak lah abah turun ke laut dengan staff dia gi menjala ikan and memancing..abah dapat bawak balik ikan kembung dekat 5kg jugak lah and few ikan kerapu bintik-bintk ...masih teringat lagi cahaya kegembiraan di mata masing2 dapat tengok ikan setelah lama asik makan telur..macam2 mak masak ikan kembung and kerapu tue...suke semua orang dalam rumah...
mak ni seorang yang kuat semangat..dia ada kebolehan memasak..jadi dengan kebolehan tu lah mak kuatkan semangat serta kerah kudrat yang dia ada untuk membesarkan kami semua...abah pun tak kurang jugak..dia banyak bantu mak selepas dia pencen...perih jerih mak slama ni memasak mmg takde lah sampai dapat dia dapat buat mansion or pakai bmw seben series tue...tapi mak dapat pastikan kehidupan anak-anak dia terjamin sebab dengan duit hasil titik peluh mak lah aku and adik2 dapat sambung belajar sampai dapat ijazah..bukan sikit jasa mak pada anak-anak dia..aku slalu berharap 1 day aku dapat berbakti untuk mak..in fact skang ni pun aku dah mula bagi mak merasa duit hasil titik peluh aku...walau pun tak sebanyak yang mak bagi pada aku dulu tapi at least  dapat lah jugak aku bagi pada mak...semoga Allah pelihara hati aku agar aku tidak menjadi insan yang lupa mak dan abah...dan semoga Allah panjangkan usia mak so that aku akan berpeluang untuk membalas jasa mak...




haaaa..ini lah mak aku...Puan Tengku Aishah binti Tengku Abidin....



No comments:

Post a Comment