Mrs. Mahadhir's Life Story

Tuesday, September 4, 2012

Al-kisah Si Roti Jala...

Hurm citer pasai roti jala ni memang ramai yang menggemarinya...tambah pulak kalu roti jala itu adalah hasil air tangan seorang ibu...rasanya memang perrghhh!!!..dulu aku pun memang suka sangat roti jala nie..tambah pulak kalu ada kuah kari daging..phewwwiiittt..memang mercik lah kan...(orang Kedah kata). Tapi last week i just know something yang membuatkan hati rasa terusik setiap kali aku INGAT roti jala, PANDANG roti jala or MAKAN roti jala...

Mesti nak tau pasai pa kan...?? Ha ni bukan nak mengumpat tapi sekadar luahan hati ja...(yang terpepak cabai tue pedaih lagi lah kan..) Satu hari ni adalah sorang hamba Allah ni tanya kat i ni..dia kata kawan dia dok cari orang nak tempah roti jala and kuah kari untuk function makan-makan bersama sepupu sepapatnya..anggaran dalam 20-24 orang lah kan..so dia kata "beb pe kata kalu ko buat beb..bukan susah pun..ko pun nak tunang kan..boleh jugaklah ko dapat duit lebih sikit buat tambah beli barang..lagi pun kita semua dah ada..acuan mak aku tue pun ada (merujuk kepada acuan roti jala milik ibunya)..ko ppakai jek lah..". mulanya agak keberatan untuk aku buat tapi lepas 2-3 kali diacukan oleh soklan yang sama dan juga memandangkan kesian kat kawannya tue aku pun buatlah..nak kata pandai sangat tue tak lah..tapi kita cuba lah sehabis baik...

Sesudah tempahan diterima maka i pun busy lah kan pi beli barang untuk nak masak..amik itu amik ini kenalah dalam RM 25. Mahai sebab time tue harga ayam memang naik. tak salah ayam jek dah RM 12..i amik ayam sekoq potong 24 ketui ok you olls..yer lah dari cerita yang didengar kawan kepada kawan aku tue agak mewah..tak kan lah nak jamu sedara dia makan cincai-cincai kot..so tamat sudah kisah pembelian barang...

Sehari sebelum tempahan diterima aku ni buat testing dulu sikit as bekpes for us..sebab kalu ada cacat cela or salah silap dari segi rasa tue kiranya tak terlambat untuk diperbaiki...yer lah orang tempah sebab nak jamu sedara mara dia makan so kita tak kan nak buat memain kan..Allahamdulillah berjaya lah jugak kiranya..kat bawah ni ada gambaqnya..( i kan poyo suka amik gambaq masakan sendiri and post dalam FB!! hahaha ada aku kesah??)
Ni lah roti jala yang i buat tue..

Esoknya tue (Ahad), seawal jam 5:00 pagi aku pun bangun lah..dok bersiap sedia buat roti jala tue..(tak professional lah katakan...) Mula-mula aku buat batter  untuk roti jala tue sendiri..nk bagi sedap and terasa lemaknya tue aku tambah susu cair, santan kotak kara and marjerin beserta telur and pewarna kuning yer tuan-tuan dan puan-puan..bukan sekadar tepung letak air semata dengan pewarna dan garam. Siap sediakan batter aku pun keluarkan ayam untuk nyah bekukan..then mula kan dengan sediakan bahan rempah ratus untuk kari ayam..blender apa yang patut and perap pada ayam tue..rempah kari siap goreng lagi..punya nak bagi sedap..(gigihkan aku nie..mode: masuk bakul angkat sendiri) yelah nak jaga ayaq muka orang yang tolong recommend kita kan..maka mula lah aku menjala-jala ikan jala itik jala ayam..hihihihi dari pukui 6 pagi start sampai lah ke pukui 10 pagi..haa kagum dengan makcik-makcik yang meniaga roti jala ni..patutlah RM 1 for 3pcs..seksa nak dapat duit you olls..kegigihan dari pagi buta sampai matahari naik terpacak berakhir bila bekas tepaware penuh dengan roti jala tue..adalah dekat 70biji you olls..kari ayam satu bekas jugak..(letak semua sekor ayam yerk..) bendanye dah siap tapi harganya tak tau lagi brapa nak letak..dah congak-congak itu ini semua mulanya cadang tak nak amik upah..kira kos barang jek. Ingat nak cas dalam RM 40 sebab barang nak buat kari ayam tue yang mahal..yelah letak serbuk kari 2 peket kecik, rempah ratus, kerisik,santan 2 kotak kecik, tomato lah, bawang lah, halia lah, minyak sapi lagi..bahan untuk roti jala pun tak kurang jugak..so nk cas RM 40. tapi hamba Allah yang konon menghargai sangat penat lelah aku ni soh letak RM 50..katanya kawan dia tue jenis berduit and tak kisah lah kalu setakat RM 50 tue..siap cakap lagi harga KL memang standard lah kot..so i follow..so dia yang turun ke bawah hantar roti jala and kari ayam tue pada kawan dia..ha ni nak tunjuk dengan RM 50 tue apa yang my customer tue dapat..

Kari ayam sebelanga..tengok tue I tak tipu okey..kepak ayam tue ada dua..maknanya i beli SATU EKOR AYAM
Ni pulak Roti Jala Tersebut..satu bekas ada 35 bijik...
Kisah ni jadi last year..but this year baru terkeluar cerita yang kawan tue cakap aku cas orang dengan harga yang MAHAL AND TAK BERPATUTAN..hello have you forgotten that you are the one yang letakkan harga tue...hurm..i was so surprised when i heard that...then kawan ni pulak tak kasi tau aku but kasi tau kat kawan sebilik dia..owh..so dahsyat of you lah...anyway duit yang dapat tue actually i didnt used alone..i share it with you okey...lupe ker kita kuar gi tengok citer HANTU BONCENG...masa aku tanya ko cakap okey jek..lepas tue timbul pulak cerita macam nie..kalu betul aku ni cas mahal kenapa ko soh lagi aku buat untuk opis ko nye function..

Kalu tak suka len kali cakap depan-depan lah..ni men cakap belakang yang tak best nie..kalu kes kata mengata tue acceptable sebab aku pun mengata kat orang jugak tapi kalu buat citer ni memang tak boleh belah lah kan...kalu buat citer pulak memanjang ko tue jadi baik..orang lain semua jahat..takde sorang kawan pun yang ko tak pernah puas hati dengan mereka..semua ko kata..semua ko keji...



No comments:

Post a Comment