Mrs. Mahadhir's Life Story

Friday, December 9, 2011

My Engagement Day Diary

My Engagement Day Diary
Inilah rentetan sebuah perjalanan dalam memperkukuhkan ikatan cinta antara aku dan dia (Encik Mahadhir ku)

Januari 2011
-          Ikutan dari menghadiri majlis perkahwinan opismate ku si Khairi di Seremban telah membawa aku untuk ke Nilai..ha sapa tak tau kan..tempat favorite untuk mak-mak n pak-pak andam serta bakal raja sehari..Si Nurul & Khairul lah yang rajin bawak aku ke sana..so alang-alang dah ke sana maka aku pun ternampak lah sale yang dibuat..tangan pun lajulah memborong bakul tali kertas tue..aku beli 6 bakul pebagai saiz dan bentuk.. walaupun tak tau bila aku nak bertunang lagi..tapi aku beli ja..hahahahaha…

Sekitar Februari – Ogos 2011
-          Time ni every month aku dok sibuk dapatkan majalah Pesona Pengantin..seriously in love with this magazine lah..its full with needed information..sambil belek majalah nie kepala pun dok berangan rangan lah kan cam na my majlis will look like..hahahahah…bajet cam anak dato datin kan I ni..huhuhu..

-          One more thing is, kalu gi ukur jalan a.k.a merambu kat Jalan Tunku Abdul Rahman aku mesti nak gi singgah kat Jakel, Euro Moda and kedai2 yang jual kain lace..hahahaha…dalam kepala dah memang dok set nak buat majlis dengan tema warna biru turquoise..skali lagi I dok bajet macam I ni anak dato datin yer tuan2 dan puan2 sekalian…

September 2011
-          Ha..gaji masuk ja aku terus cargas margas kuar gi SOGO..(favorite shopping mall untuk semua rakyat Malaysia ) satu hari tu keja aku asik dok memborong sakan..then En. Mahadhir pulak mohon bantuan ku untuk bantu dia sediakan hantaran balas dari pihak lelaki untuk perempuan.  Jadi aku terima tanggungjawab tersebut dengan hati senang…untuk hari first shopping tue aku beli set toiletries and perfume Crabtree & Everlyn, wristlet Sembonia, buku tajuk Gerbang Perkahwinan dan telekung..then aku jalan gi kat KK Homedeco plak gi cari dulang kat En. Mahadhir. Beli dulu 4 dulang..lepas tue aku jenjalan pulak gi cari bunga dulang and alatan perhiasan untuk bekas hantaran En. Mahadhir..masa nak balik aku lalu kat cermin so nampak lah mcam mana rupa bentuk aku di kala itu..ha kau!!! Aku dah macam adik manis yang nak berjual tue gayanya..

-          Every weekend aku kuar gi beli barang2 keperluan majlis..kena beli sikit-sikit barangnya sebab aku ni gi beli barang sendirian..almaklumlah takde kenderaan..hihihi..tapi kalau ada kenderaan pun tak maunya aku bawak ke area Jalan Tunku Abdul Rahman tue…buat tambah kesesakkan jek..


Oktober 2011
-          Hurm time ni encik Mahadhir tersayang ada datang beli barang sesame dengan aku..dia nak pilih barang hantaran…it was one of my sweet moment..dapat beli barang sama2 mmg best sangat..akan jadi satu kenangan dalam hidup both of us nanti..malangnya takde pulak dapat nak rakam gambar sebab sibuk bergaduh masa nak pilih barang..i guess semua couple pun sama kot..sibuk beli barang sampai tak sedar masa yang berlalu..en Mahadhir yang tersayang sampai terduduk keletihan masa aku tengah sibuk pilih bunga dulang…mesti dia keserikkan nak beli barang dgn aku lagi.hahahhaa…hari ni aku happy sangat sebab aku dah siap beli cincin untuk encik Mahadhir..

-          Dah masuk akhir bulan aku dah start menggubah hantaran sikit2..aku mulakan dengan hantaran encik Mahadhir dulu…seperti yang dipersetujui hantaran kitaorang 7 balas 9..masa nak gubah tue aku ada gak lah surf internet cari idea2 gubahan..tapi aku takde nye reti nak buat gubahan yang hebat2.. buat yang biasa2 jek lah..nak tempah mahal makanya aku buat jek lah sendiri mana yang termampu..i really enjoy doing all the stuffs..

November 2011
-          Dalam sedar tak sedar masa berlalu pantas..menginjak masuk bulan November sudah…hati makin lama makin berdebar menanti saat2 itu..hai baru nak tunang..kalu nak menikah sok maunya terkeluar jantung aku…hahahhaha…over giteww…at this phase, preparation is 75%. Baju dah siap sebab aku order saja thru fb, mini pelamin pun order thru fb, photographer pun thru fb, hantaran completely dah siap, goodies bag dah beli, label ‘thank you’ dah cetak, sedara-mara dan kengkawan terdekat dah dijemput, family kedua2 belah pihak dah setuju, cuti dah approve, kek dah tempah, chocolate dah tempah, bunga telur dah beli.

-          Semakin dekat semakin rasa tak keruan..kalu time busy keja terlupa kejap tapi bila balik tue mula lah hati libang libu balik..bukan apa takut ada yang tak sempat siap or benda yang aku terlupa…pertama kali nak buat majlis untuk diri sendiri..makanya pastilah mahukan sesuatu yang terbaik…tak gitew..

-          16 November 2011, sekitar jam 5.30 ptg encik Mahadhir tersayang dah call bagitau dia dah sampai untuk amik aku balik dari tempat kerja..hahahaha suka betul time tue..insyaallah keesokkan hari nya baru kami akan pulang ke kampong.

-          17 November 2011. Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Taiping dan Kulim mmg tak terasa jauhnya bila ada dia..hahhaha..gatai noo…but serious..on the way balik tue mmg ktaorg tak habis2 pot pet pot pet…macam2 cerita kitaorg dok bualkan..then berenti kat RnR Tapah untuk makan tengahari. Dari Tapah masuk ke Taiping, singgah jap kat kedai tempat encik Mahadhir tempah kek, then ke Taiping Sentral untuk cari kasut tunang..ni last minit shopping..dari situ dah nak senja baru kitaorg gerak balik ke rumah Encik Mahadhir hantar barang hantaran.  Lepas dah turunkan barang hantaran baru lah terus cargas balik ke Kulim pulak..tak sampai sejam setengah kitaorang dah sampai rumah ku..hihihi..lepas turunkan barang encik Mahadhir sempat lah berborak kejap dengan makcik n pakcik ku yang menanti di rumah then dia pun gerak balik..dalam hati Allah jer yang tahu akan kerisauan ku..tak lekang berdoa agar dia selamat sampai…mak, abah dan lil zoro pun akan sampai pada hari yang sama jugak..jadi lebih kurang jam 10 mak pulak sampai…Owh indahnya…

-          18 November 2011.Pagi2 lagi bukak pintu rumah nampak adik boy dok tido dalam keta..dia sampai awal pagi katanya..then mak pun kejutkan kitaorang yang tdo terbongkang kat depan tue..he he he  bangun jer terus cuci muka.mak pun mula lah kuarkan koleksi langsir dia nak pasang…then mak  suruh adik Boy gi beli railing curtain..then aku and my lil zoro pulak mengemas bilik..we spend our time men golek smbil tergelak2..tapi yang bestnya lil zoro tak buat kecah pun dalam bilik tue..so surprise kan..semua orang panggil bilik tue bilik pengantin..kah kah kah..lucukan..semua barang2 disponsor okey..langsir mak punya, cadar bonda habsah punya, rose pillow pun bonda habsah punya, lilin deco pun bonda habsah punya, carpet pun bonda habsah punya…hahahaha…petang nya aku, bonda habsah, and adik nina gi cari butik pengantin yang still available untuk menyolek muka ku ini..alhamdulillah jumpa jugak..then kitaorg singgah membeli makanan  kat pasar malam…lega rasanya tengok semua hampir selesai..i have a day left…

-          19 November- hati dah mula rasa berdebar..pagi2 lagi mak and abah dah kuar gi beli bahan2 mentah untuk kenduri…bersemangat betul diaorang..then aku tumpang gi pasaraya kat depan tue untuk beli minuman kotak and jajan untuk goodies bag..petang tue tunggu kawan aku mai pasang mini pelamin (nama jek mini tapi dah jadi cam pelamin dah) malamnya aku dah mula keluarkan hantaran2 ku untuk diletakkan dalam bilik “pengantin “ keh keh keh…penat nya Allah saja yang tahu..dah senja bonda khursiah pun tiba bawak chocolate and cupcake cantik untuk hantaran ku jugak…malam tue aku, mak, abah, and nina tidor pukul 3pagi..hadei lah penat sangat…


-          20 November 2011-finally this date arrive…aku still rasa macam tak percaya yang hubungan aku and En. Mahadhir akan masuk ke fasa baru…rasa macam mimpi..bangun pagi je perasaan bercampur baur antara berdebar dan happy… pukul 5pagi dapat call dari adik atand bagitau yang dia dah sampai kat Butterworth.jadi abah pun pegilah ambik dia…then aku pun bangun and mandi..lepas tue mintak adik atan tolong hantarkan aku ke butik tue untuk bersolek..sampai jek mak andam tue tengah bekpes lagi..he he he..tiba time bersolek..aku rasa cam nak tertidor saat mak andam tue dok menconteng muka aku..mengantuk tak habis lagi..dalam 40 minit gak lah dia proses muka aku..then siap aku gi tukar baju and pakai tudung..dalam pukul 10 pagi aku pun balik semula ke rumah..dok tunggu rombongan.  Dalam celah tue photographer aku pulak tersesat…jadi aku dan cousin2 pi lah cari dia..mujur jumpa..elok aku pun sampai rumah dari amik photographer En. Mahadhir pulak call bagitau dia nak sampai dah..hati dok dup dap dup dap…hai lah hati…rumah ku dah dipenuhi dengan sedara..dalam 20 minit tue, ruang parkir kat rumah aku dipenuhi dengan kenderaan rombongan dari pihak lelaki…dari celah tingkap aku dapat tengok bakal tunangku..masa proses perbincangan sejuk kaki tangan aku..hurm tak senonoh kan..tetiba jek makcik aku panggil suruh keluar…tau2 aku dah atas pelamin, then tahu je cincin dah ada kat jari..tapi that was one of my sweet moment..sah sudah..jamuan pun dihidangkan pada tetamu. Part paling best is sesi photography..sangat haven okey..hurm nanti dah dapat gambar dari photographer I share kat sini…okey lah dah panjang sangat nie..nanti kita citer lagi..doakan jodoh kami panjang hingga ke jinjang pelamin dan seterusnya hidup bersama sampai akhir hayat…


No comments:

Post a Comment