Mrs. Mahadhir's Life Story

Wednesday, December 29, 2010

khas untuk kengkawan yang sedang atau akan pregnant

hurm bulan lepas tak putus-putus aku dapat undangan perkahwinan..but only some jek yang aku dapat attend..antara yang aku dapat attend only perkahwinan si nurul huda with her hubby en khairul nizam..dua orang ni opismate akku..jadi aku mohon maaf lah kepada korang yang aku tidak dapat hadir pada hari bahagia korang (especially to my friend : intan fazwani che zainol & mohd afif)..hurm one of my sister pun tgah hamil skang nie..but dia hamil untuk kali yang kedualah...



so bila dah kawin bulan lepas bulan ni mengandung...express sungguh..but tahniah lah untuk usaha anda berdua..rezeki dari Allah..yesterday aku ada dengar yang cik intan fazwani ni sakit pwot tapi tak tau nak buat apa...jadi memandangkan hari ni aku tak brapa nak busy maka aku dah spend some of my precious time untuk buat simple research pasal pregnant women...heh heh heh ..untuk pedoman diri sendiri jugakdari beberapa info yang aku dapat jugak di awal kehamilan kita tak bleh lasak2 sangat.....sebab khuatir lah something terjadi...jadi kengkawan ku sila BERHATI-HATI tau...

hurm..mengandung ni best orang kata walaupun memula tue ada alahan lah..itu lah, ini lah..but bila semua tue dah reda jadi best lah..heh heh heh time ni kalu kita asyik nak makan pun takpe kan..tak payah risau pwot buncit sebab dah ada alasan yang kukuh yang dalam perut ada baby...keh keh keh...pengalaman mengandung tiap-tiap orang mungkin berbeza..ada setengah tue mmg terpaksa terlantar atas katil jek..ada pulak yang rileks jek mcm orang tak mengandung pun...ngeee...

haaa...makan mmg boleh tapi tak sembarangan makan..mengikut apa yang aku baca tadi adalah disarankan wanita hamil memperbanyakkan pengambilan makanan yang sihat mcam buah-buahan, soya bean, bijirin, dan juga susu..sila tanya lah mak-mak kita apa yang diorang makan masa diaorg prenantkan kita dulu..heh heh heh.ada orang cakap minum susu banyak kalu nak anak kita besar dgn sihat, makan epal n telur rebus kalu nak kulit anak cantik..minum soya kalu nak anak kita kulit cerah..apa pun tak kisah lah yang penting anak tersebut sihat lah bila dia dah kuar menjengah ke dunia ni...pemakanan tue amat lah penting untuk tumbesaran bayi di dalam perut and untuk si ibu itu sendiri...ahaks..


lagi satu info yang aku dapat is wanita hamil kena banyak minum air...paling elok skali minum air masak lah..or mineral water..sebab air tue banyak khasiatnye...nak tau lebih lanjut sila google okey...tapi kalu dah jelak minum air masak tak salah lah kalu selang dgn jus buah-buahan...tapi jangan minum yang kordial tue..tak elok..ada kandungan yang aku kira tak brapa nk sesuai lah...kalu tak hamil takpe bleh redah jek.

...
MINUM SUSU is satu amalan yang sangat baik..kat pasaran kita dah ada banyak produk untuk ibu-ibu hamil..kalu tak suke yang original flavour boleh pilih vanila or strawberry or coklat flavour...kalu tak bleh blah jugak minum jek lah susu dutch lady tue..tak pun susu soya...heh heh heh so jangan lupa tau...

lagi satu..JANGAN LUPA MAKAN VITAMIN..vitamin apa korang gi lah tanya korang nyer personal doktor okey...aku tak tau...dulu aku slalu nampak akak kat opis aku ni makan vitamin everytime dia breakfast and lunch...bila tanya dia cakap vitamin untuk orang mengandung...sila pastikan korang rujuk doktor tau..kang pepandai beli sendiri kat farmasi sendiri pulak....


kalu ada masa terluang tue buat lah sikit exercise..bukan apa biar badan bergerak sikit...heh heh heh..dari asyik dok buat taik mate jek kan..bek lah excercise supaya korang kekal sihat...tak pun gi lah join kelas untuk ibu-ibu hamil..tapi jgn dok buat exercise yang heavy cam dalam biggest loser tue pulak tak pasal terjadi kes kelahiran pra-matang..sapa nak jawabbb??!!!




haa...ni lagi satu yang penting..sila PANTAU BERAT BADAN anda..dulu one of my friend cik SUHANA ABU kene diabetis time dia pregnant tau..ha...sat dok seronok tambah berat badan kena diabetis camne..susah pulak...



monthly check up tu jangan nak gatai skip pulak..gi jek jumpe meraka yang pakar untuk check baby korang kat dalam perut tue..akak kat opis aku dulu ske half day kalu nak gi check perut..heh heh heh (mintak maap kak lin..)

memandangakan skang ni banyak penyakit yang pelik2 jadi adalah DISARANKAN untuk kengkawan semua  yang sedang hamil MENGAMBIL SUNTIKAN ANTIVIRUS bagi mengelakkan korang sume terkena jangkitan penyakit terkini yang mudah merebak..nauzubillah lah mintak dijauhkan lah..

even sibuk bekerja di opis dan juga dirumah..jangan lah lupa korang tue perlukan rehat yang cukup..jadi PASTIKAN REHAT YANG CUKUP..supaya korang sentiasa bertenaga untuk memulakan hari...jgan buat kerja yang berat2 sangat..mintak lah suami yang tersayang tu tolong apa yang patut...kesian sikit kat korang..korang jadi cengini pun pasal suke sama suke kan..jadi apa lah salahnya kalu korang bersusah senang bersama-sama..baru lah best kan....
lagi satu kalu ada masa silalah luangkan sedikit masa untuk membaca majalah / buku/risalah/jurnal tentang kehamilan untuk menambahkan lagi ilmu pengetahuan korang semua..tak pun kalu nak jimat lagi..just google jek lah...ilmu pengetahuan kini di hujung jari anda..mudah kan...zaman canggih ni semua dah mudah tinggal lagi korang rajin or malas jek...



ni penting jugak..sila rujuk pada mereka yang pernah hamil..tanya doa yang sesuai untuk diamalkan..memandangkan kita tengah bercerita bab doa ni aku dengan ini mendoakan agar korang semua selamat melalui proses kehamilan serta kelahiran..aku doakan juga korang and baby akan selamat sejahtera dan berada dalam lindungan Nya...




ini untuk mereka yang kreatif atau ada masa yang banyak..korang bleh lah buat journal sendiri untuk kenangan pada si kecil nanti...hurm..so sweet...bagi mereka yang keras tangan tue bleh lah gi cari kat kedai buku..aku rasa zaman skang ni mesti ada jual buku skap cenggini..tinggal lagi korang perlu isikan maklumat n gambar yang dikehendaki jek..


 adalah dinasihatkan juga kepada korang supaya untuk tidak men STRESS kan diri sebab tidak begitu baik..kalu mood korang pun tak baik macam mana anak korang yang kat dalam perut tue nak gembira jugak..dia pun takut kalu mak nye asik memurungkan diri jek..heh heh heh 

aku rasa cukup lah sudah aku dgn petua2 atau lebih kepada nasihat lah..heh heh heh nak lagi mantop nye info sila lah google sendiri..ni citer sikit sebanyak jek..tunggu la aku bergelar pakar sakit puan nanti insyaallah lah aku akan providekan lagi lebih banyak info tentang kehamilan nie untuk korang semua...so itu jek lah ek..aku nak sambung buat keja aku nie..tengah menulis KPI untuk iqbal..(my staff) hu hu hu...really hope you guys got something from this and enjoy reading this...lalalala

thanks for your time



No comments:

Post a Comment