Mrs. Mahadhir's Life Story

Thursday, December 9, 2010

perihal nak tunang....

adei lah...bila  pikir bab tunang nie kepala aku terus jadi pening..banyak sangat benda nak kena pikir..nak plan majlis, nak pikir beli hantaran, nak gubah hantaran, nak tempah baju, make up, kek, goodie bag, and mini pelamin...nowadays dah jadik cam trend kalau orang bertunang jek kene buat mini pelamin..katering tak payah tempah coz ibunda ku yang tercinta willing nak masak sendiri..alah lagipun bukan ramai sangat tetamu yang aku nak jemput..just rombongan family en. mahadhir (dalam 20orang), family aku (20orang) and few kengkawan aku yang terdekat..so it will be not more than 100 people..heh heh heh ...bila bercakap tentang pertunangan ini benda yang paling aku risau is nak beli barang hantaran..konsep so far dah ada dalam kepala otak aku yang kecik ni...skang ni  aku jarang turun lunch..so aku spend time tu dgan browsing internet...besides that i spend sum money also untuk beli majalah ratu sehari and pesona pengangtin...its just to have some idea lah..malam tadi dah berbincang dengan en mahadhir tentang apa barangan yang aku akan bagi dia masa tunang and apa yang akan dia bagi pada aku time tunang nanti..kitaorang dah sepakat nak buat 7 dulang balas 9...dalam pada tu sempat lagi jadi kejadian perselisihan faham..monyok jugak lah muka aku..sampai bila cik betty (housemate ku) balik dia pun bleh perasan kemonyokkan muka aku nie...heh heh heh..itu baru bab nak tentu barang apa nak beli..tak tau lah apa pulak nak jadi bila kitaorang kuar gi membeli barangan hantaran dan kain untk baju nikah.. i bet akan terjadi something yang tak brapa nak besh..hah hah hah ..aku and en mahadhir ada taste yang sedikit berbeza..ha hah hah ha...dalam pada tue en mahadhir sampai terbawak ke dalam mimpi lah citer bab tunang nie..kelakar pulak...pagi tadi masa aku buat morning call en mahadhir bagitau..aku agak terbahak-bahak gelak kat tepi jalan tue...
untuk aku nye part i just plan for sumthing yang simple, nice and sweet...hopfully menjadilah konsep yang cuba aku ketengah kan nie (ayat bajet macam designer jerk) since aku anak tunggal perempuan so i have to do everything...but never mind..i used to this..in fact i got a bit talent of 'keras tangan' dalam bab gubah-mengubah nie..mintak2 en mahadhir takde lah sampai pengsan bila melihat hasil 'keras tangan' ku ini...aku ni terpikir nak guna balang kaca untuk letak semua barang2 hantaran aku..dalam pada tue terlintas jugak nak guna bekas plastik lutsinar (transparent box) because en mahadhir kena travel jauh so senang kalau guna bekas mcam nie...kalu ada bajet lebih aku nak jugak pakai tray kayu or kotak kayu...
 balang kaca ni murah sikit and senang nak cari..i really believe kalu kena dgan cara dan gayanya mmg cantik sekali bekas hantaran aku nie..nampak kreatif sikit kan..heh heh heh ...
 tak pun pakai bakul macam nie..mmg lah dah selalu orang pakai bakul mcam nie..bakul mcm nie agak mahal jugak lah..and it need lots of renda and bunga nak touch up..
 so ini lah tray kayu yang aku mention tadi tue...ala-ala inggeris gitu..aku nak jugak tray survey harga tray nie..kalu tak mahal sangat bleh lah aku try..mmg sesuai sangat tray ni dgan konsep majlis pertunangan aku..ha...tetiba terlintas dlam kepala ku nie nak gabungkan tray nie dgan balang kaca tadi..tapi kena tgok lah dulu mcam mana...
 yang ni pulak kotak plastik lutsinar yang aku cakapkan tue..yang nie lagi senang..semua benda trus masuk kan jek dalam kotak nie..tak payah nak gubah teruk-teruk..lipat jek kemas-kemas and then masuk kan dalam kotak nie..sangat jimat, cantik kalu pandai hiaskan kotak nie and yang paling penting is senang bakal tunangan saya nak bawak travel..tak payah takut hantaran tue rosak..lagipun kalu kain tue kalu aku gubah sangat takut nanti rosakkan kain pulak...
at last but not least...kotak mengkuang..kotak ni pun aku suka jugak..nmpak sedikit tradisional dan elegan dalam gaya kemelayuannya..heh heh heh..kotak mcm ni aku tau nak dapat kat mana dgan harga yang stil dalam bajet aku..dulu aku pernah teman sorang kawan aku nie gi survey bekas hantaran masa dia nak tunang..tapi sayangnya Allah lebih menyayangi dia..dia meninggal sebab H1N1..hurm...al-fatihah untuknya..

di hari pertunangan aku ingat nak bagi :
1) of course lah bagi kain untuk baju untuk en mahdhir pakai masa nikah..so gubahan dia lebih kurang cengginilah cuma bezanya aku just bagi kain.




2) then aku bagi cincin untuk en mahadhir.maybe suasa or silver...









3) is songkok, sampin dan juga butang baju melyu...mesti en. mahadir nampak smart masa hari kitaorang nikah nanti...
4) Nak bagi kasut untuk dia...so that hari pernikahan kitaorang en mahadhir boleh melangkah dengan segaknye ke masjid...saya suka sgat kalu en mahadhir kemas2...ngeee....

5) Nak bagi buah-buahan yang manis-manis dengan harapan semoga alam pertunangan kitaorang ni penuh dengan kemanisan jek...(hurm..boleh ker?)

6) Other than that nak bagi coklat cenggini...hurm tak tau lah kancoklat yang mana satu...tengah pikir lagi sama ada nak bagi coklat yang dah ada dalam pasaran or nak bagi homemade coklat..skang nie mmg banyak chocolatier kat malaysia..design coklat pulak mmg sangat mantop


7) Ingat nak bagi kek...kek pun skang cantik2..memula nk bagi cup cakes but then mcm kecik sangat lah pulak...so kek bersaiz besar (1kg-1.5kg) mcm ni lebih menjadi pilihan hati...
8) bak kata orang lain tepak sirih and sirih junjung mmg sangat penting dalam upacara pertunangan ini...adat melayu dilupa jangan so dalam yang ni pun akan termasuk dalam pakej hantaran saya buat si dia..heh heh heh...

9) Ni yang terakhir lah kan...ingat nk bagi dia pulut kuning with rendang daging...and i plan to cook this myself..even en mahadhir tak berapa suka but then ahli keluarga dia mesti suka...heh heh heh..(cara-cara nak memikat ahli keluarganya...ahaks)
   
memandangkan aku dah terbukak semua rahsia aku mesti dah tak suprise lagi...but then tak tau lagi lah kan...maybe akan ada sedikit perubahan dari segi konsep hantaran tue..pasal aku ni suka explore sumthing yang different..lagi pun thun depan mesti banyak lagi trend baru nak kuar...so boleh lah buat panduan...

untuk tetamu pun i plan sumting nak bagi jugak...ingat nak bagi cup cake+gula-gula+bunga telur...

hurm thats all lah stakat ni...ceritera perihal hantaran pertunangan aku..heh heh heh

No comments:

Post a Comment